Emil er et lysende elektriker-talent

Hvert år dyster de fem dygtigste elektrikerlærlinge i Danmark om at blive den bedste i landet. Det sker ved DM i Skills. I løbet af den tre dage lange konkurrence skal lærlingene ikke blot levere det bedst mulige resultat, de skal gøre det under ekstremt pres og med tusindvis af nysgerrige tilskuere.

Emil Eigenbrod og statsminister Mette Frederiksen
Emil Eigenbrod hyldes af statsminister Mette Frederiksen ved afslutningsceremonien på DM i Skills 2020. Foto: Per Daugaard

”Det har været en helt vild oplevelse. Det har været sjovt, hårdt og lærerigt,” fortæller 21-årige Emil Eigenbrod fra SIF-gruppen/TEC, efter han vandt DM i Skills og nu kan kalde sig Danmarks dygtigste elektrikerlærling.

Forberedelserne til DM i Skills starter allerede efter sommerferien, hvor de enkelte erhvervsskoler holder skolemesterskaber. I oktober afholdes der regionale mesterskaber og her bliver deltagerne til DM i Skills fundet.

DM i Skills styrker fagligheden og synliggør erhvervsuddannelserne

DM i Skills er det årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne. Omkring 300 unge fra 46 fag er med og kæmper inden for de forskellige fag om at blive landets bedste.

Konkurrencen er med til at skærpe deltagernes faglige niveau og vise omverdenen – heriblandt grundskoleelever – erhvervsuddannelsernes mangeartede og spændende muligheder.

Sideløbende med Danmarksmesterskabet afholdes Skills Stafetten for elever i 8. klasse. Holdene udtages på forhånd på den lokale erhvervsskole. Tanken med denne konkurrence er at aktivere de besøgende grundskoleelever og gøre dem til aktive deltagere.

I løbet af de tre dage konkurrencen varer, kiggede flere tusinde børn, unge og familier forbi Bella Center, hvor arrangementet blev afholdt.

Fra drøm til virkelighed

Emil er en af 81 lærlinge hos SIF-gruppen, som i alt har omkring 400 ansatte. Han har valgt at blive elektriker, fordi faget giver mulighed for både at bruge hænder og hoved, men også fordi uddannelsen kan kobles med hans interesse for lys og lyd til koncerter og festivaler.

Lige fra starten af sin uddannelse har Emil drømt om at vinde DM i Skills. Faktisk var han så sikker på at det ville ske, at han skrev i sin ansøgning om læreplads hos SIF-gruppen, som er kendt for at arbejde målrettet og struktureret med lærlingenes uddannelse.

Emil håber, at hans sejr kan åbne dørene til nye eventyr og gøre ham til en mere attraktiv svend, når han til sommer får sit svendebrev. Ligesom han også er klar over, at hans sejr gør ham til en af fagets rollemodeller. Den rolle er han glad for, og håber at han kan være med til at få flere unge til at vælge elektrikeruddannelsen.

”Det har været det hele værd”

Lyder det fra Emil, der fortsætter: ”Tiden op til konkurrencen har både været hård og sjov. Jeg har virkelig fået meget opbakning gennem skolen og fra firmaet, så jeg kunne være bedst muligt klar til konkurrencen. Jeg lært helt vildt meget og fået nye venner ved at deltage i DM i Skills.”

Et af de faste elementer for deltagerne ved DM i Skills har de sidste mange år været belysning, og i år var det ingen undtagelse. I år skulle deltagerne arbejde med LED-strips, som bl.a. skulle styres ved DALI samt KNX. Der var bl.a. gennem opgaver med RGB-W og Tunable White.

Udover deltagernes LED-bånd, var elektrikerstanden i år også monteret med LED-strips, som besøgende kunne styre via en IPad med en Casambi app.

Emil Eigenbrod arbejder under konkurrencen ved DM i Skills
Emil Eigenbrod under konkurrencen. Foto: Per Daugaard
LED-lys styret med DALI-KNX
Deltagerne skulle bl.a. arbejde med LED-strips styret af DALI/KNX.

Det kræver skills at tage en erhvervsuddannelse

Elektrikeruddannelsen udfordrer alle lærlinge på uddannelsen efter lyst og evner, fordi den består af flere spor og kan sammensættes af forskellige moduler. På den måde kan uddannelsen skræddersyes, så den passer til både lærlingens og virksomhedens behov og ønsker.

Elektrikeruddannelsen består af en kombination af skoleperioder og praktik. De første 2½ år af uddannelsen består af grundforløb, første skoleperiode (hovedforløb 1) og praktik.

Det faglige fokus på grundforløbet og første skoleperiode har fokus på:

  • El-teori og installationsteknik
  • Grundlæggende automatik
  • Kommunikationsnetværk
  • Måleteknik, dokumentation, kvalitetssikring og el-sikkerhed
  • Kundeservice og hele tekniske løsninger

Første skoleperiode afsluttes med en prøve. Herefter vælges et antal moduler i det individuelle modulforløb. Herfra består elektrikeruddannelsen af:

  • Praktik
  • 4-5 modulperioder med valgfrie moduler, som vælges af virksomheden og lærlingen i fællesskab
  • Et svendeprøveforløb

Specialiseringen sikrer, at Danmark også fremover har kvalificerede og kompetente elektrikere, der kan løse de mange forskellige opgaver, som elektrikerne arbejder med.

Flere veje til at blive elektriker:

– En 4-årig elektrikeruddannelse

– En 4 ½-årig elektrikeruddannelse

– En 5-årig EUX-elektrikeruddannelse

– En elektrikeruddannelse for dem, der allerede har en gymnasial uddannelse.

Moduler giver mulighed for specialisering

Modulopbygningen af elektrikeruddannelsen gør det muligt at specialisere sig inden for et bestemt

kompetenceområde fx målrettet energieffektivisering. Det er også muligt at vælge en

modulsammensætning, der giver en bredere og mere generel elektrikerprofil.

Modulperioderne sammensættes af en pulje på 28 valgfrie moduler af hver 4 ugers varighed. Lærling og

virksomhed vælger 4-5 moduler. På den 4-årige uddannelse indgår 4 moduler. På den 4½ årige uddannelse

er der 5 moduler.

Modulerne er opdelt i tre progressionsniveauer. Niveaudelingen skal sikre faglig sammenhæng mellem de

enkelte moduler. Modulerne bygger således videre på de kompetencer, lærlingen opnår undervejs i sin

uddannelse.

Design og styring af lys er et vigtigt og populært fag

Belysnings- og lysstyrings elementer er indeholdt i grundforløbet samt hovedforløb 1, men herudover vælger rigtig mange elever det valgfrie modul: Modul 1.6 Design og styring af lys. Modulet udbydes på alle Hovedforløbsskoler, og i 2019 (jan-sept.) var modulet det næstmest valgte modul blandt eleverne.

Fagligt udvalg for elektrikeruddannelsen, som består af TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk El-forbund, kvalitetssikrer og udvikler løbende uddannelsen. Det sker i dialog med skoler, virksomheder samt løbende kontakt med leverandører og producenter.

Derfor afholder fagligt udvalg for elektrikeruddannelsen løbende ekspertworkshops for faglærere, og en af disse workshops omhandler Modul 1.6 Design og styring af lys. Faget og faglærerne har stor gavn af denne erfaringsudveksling og mulighed for input om, hvad der sker i den tekniske og lovmæssige udvikling på området.